Wakacyjne wydatki Polaków
Lato to czas urlopów, długich dni pełnych wrażeń i typowych dla tego okresu aktywności wiążących się z wakacyjnymi wydatkami. Wyniki European Summer Barometer 2016*, badania przygotowanego przez Ferratum Group, której częścią jest Ferratum Bank dowodzą, że w lato wydajemy coraz więcej pieniędzy.
Największą pozycją na liście wakacyjnych kosztów są wyjścia do restauracji, barów i klubów, które stanowią blisko 19% wszystkich wydatków. Zaś na podróże wydajemy niewiele mniej – blisko 18%. Odsetek ten jest niemalże taki sam jak w przypadku europejskiej średniej na ten cel. Wciąż jednak nie jesteśmy skłonni do zatrzymywania się w luksusowych hotelach, w których doba kosztowałaby powyżej 100 euro
European Summer Barometer 2016 powstał dzięki zaangażowaniu konsumentów aż w 19 krajach, którzy opowiedzieli o swoich zwyczajach dotyczących wydawania pieniędzy podczas sezonu wakacyjnego. Niemal 18 tysięcy gospodarstw domowych wypowiedziało się na temat tego jak i na co będą wydawać pieniądze latem.
Polacy chętnie wydają na wyjścia do restauracji i podróże
Wielu z nas urlop kojarzy się z najprzyjemniejszym czasem w roku. Chcąc zapewnić sobie wymarzony wakacyjny wyjazd, jesteśmy skłonni zapłacić coraz więcej. Wyniki European Barometrer 2016 podpowiadają, że średnie rozchody Polaków związane z podróżowaniem stanowią 14% planowanych wydatków. Warto je więc uwzględnić w swoich planach budżetowych. Więcej od nas na ten cel przeznaczają tylko Bułgarzy (ponad 17%), Litwini (16%) i Szwedzi (15%). Najmniej w Europie na podróże przeznaczają Niemcy – ponad 4% wydatków.
Barometr jest wyjątkowym narzędziem do oceny zmian w całej Europie. Bardzo nas cieszą informacje pokazujące, że Polacy, tak samo jak Europejczycy, patrzą w przyszłość z optymizmem i czują bezpieczeństwo finansowe, co pokazują informacje o planowanym zwiększeniu wydatków latem. Coraz częściej z oferty Ferratum Bank, finansującej m.in. letnie wydatki wakacyjne, korzystają Klienci, którzy przede wszystkim cenią sobie wygodę i szybkość działania. Odpowiedzią na te zapotrzebowanie jest właśnie oferta Ferratum Bank. Za pośrednictwem m.in. Internetu udzielamy pożyczek w ciągu kilkunastu minut od złożenia wniosku. Dla naszych Klientów ważny jest także profesjonalizm i bezpieczeństwo, które gwarantuje instytucja bankowa jaką jest Ferratum Bank – mówi Krzysztof Przybysz, Country Coordinator Ferratum Bank.
Jakie inne pozycje znajdują się na wakacyjnej liście wydatków Polakow? I jak one wypadają na tle innych narodowości? Największą część, bo aż 19% wydatków przeznaczamy na wyjścia do restauracji, barów i klubów. Jest to o 7,5 punkta procentowego więcej niż średnia europejska. Kolejne 9% wydatków Polaków stanowią koszty związane z uczestnictwem w wakacyjnych festiwalach. Ważną rolę odgrywają także podróże po kraju, które stanowią blisko 18% rozchodów. Kolejną grupą kosztów są te związane z wydatkami osobistymi i na członków rodziny. Stanowią one blisko 12% rozchodów. Polacy wydają na odzież mniej niż przeciętny Europejczyk, bo zaledwie 9% wakacyjnych wydatków. Średnią europejską wynoszącą 11,4%, zawyżają Hiszpanie, którzy na ten cel przeznaczają najwięcej pieniędzy – jest to 24% ich odpływów gotówkowych.
Kategorie wakacyjnych wydatków najczęściej wymienianych przez poszczególne nacje są różne. Na przykład Bułgarzy zwrócili największą uwagę na wysokie koszty związane z pielęgnacją ogrodu, które wynoszą blisko 23% ich rozchodów. Zaś dla Litwinów ważną pozycją, stanowiącą 7,5% rozchodów, są wakacyjne zajęcia dla dzieci. Szwedzi zaś bardzo często wskazywali na koszty wyjazdów zagranicznych, które stanowią blisko 14% ich wydatków.
Luksusowe hotele nie należą do częstych wyborów Polaków
Choć coraz więcej wydajemy na wakacje, to nie decydujemy się na zakwaterowanie w luksusowych hotelach. Podczas gdy Szwedzi, Norwedzy, Duńczycy, Finowie i Brytyjczycy są skorzy do wydania na dobę noclegową nawet powyżej 100 euro, Polacy wolą przeznaczyć na ten cel mniej niż 400 złotych. Podobnych deklaracji udzielali nasi sądziedzi, m.in. Czeci i Słowacy, Litwini… oraz Niemcy! Wśród społeczeństw podzielających nasze preferencje znalazła się także Kanada.
Polacy ogólnie nie są zainteresowani alternatywnymi formami noclegów, takimi jak na przykład platforma AirBnB. Podczas najbliższych wakacji z tej usługi planuje skorzystać niecały 1% Polaków. Podobna tendencja utrzymuje się wśród Europejczyków. Skorzystanie z tego serwisu planuje zaledwie 5% Czechów, a są oni liderem zestawienia. Następnie jest to 4% Bułgarów i ponad 3% Słowaków. Najmniej zainteresowani tą możliwością są Norwegowie, którzy prawie nigdy nie deklarowali chęci skorzystania z platformy (0,01%), ale także Hiszpanie (0,02%) oraz Niemcy (0,07%).
* Badanie „Ferratum Group Summer Barometer 2016” przeprowadzono wśród klientów Ferratum Group w 19 krajach, w Europie i Kanadzie poprzez ankietę internetową z kwestionariuszem wystandaryzowanym dla wszystkich lokalizacji. Na ankietę odpowiedziało 17 631 gospodarstw domowych.