Świąteczne wydatki Polaków – wyniki Christmas Barometer 2016
Święta to wyjątkowy czas, do którego pragniemy się jak najlepiej przygotować. Na pewno nieodzownym elementem grudnia są zakupy – z jednej strony myślimy o przygotowaniu wigilijnej kolacji i udajemy się do sklepów po żywność, z drugiej wypatrujemy idealnych prezentów dla naszych bliskich. Jakie świąteczne przyzwyczajenia mają Polacy i ile one kosztują – to tylko dwa pytania z wielu, na które odpowiada badanie Christmas Barometer 2016 przeprowadzone przez Grupę Ferratum już po raz trzeci z rzędu.
Ile planujemy wydać na świąteczne zakupy i usługi?
Polacy w większości wydadzą na Święta tyle samo co w ubiegłym roku – deklaruje to 48% respondentów. Natomiast 18% z nas planuje większe wydatki. Koszty związane ze Świętami stanowią średnio 26% dochodu gospodarstwa domowego. Jedna trzecia Polaków deklaruje wydatki w wysokości od 350 złotych do 700 złotych zaś 26% respondentów wskazuje na koszty rzędu 700-1050 złotych. Tylko 12 osób na sto planuje zrobić zakupy za kwotę niższą niż 350 złotych.
Prezenty stanowią największy wydatek Polaków podczas Świąt. Pochłoną one aż 60% świątecznych budżetów. Drugim co do wielkości kosztem są świąteczne dania i napoje, na które planujemy przeznaczyć 33% środków. Wyniki badania pokazują, że wciąż niewielu Polaków decyduje się na spędzenie Świąt poza domem. Koszty związane z wycieczkami i podróżami w tym okresie stanowią 4% wszystkich wydatków.
Na prezent wybieramy gry i zabawki
W odpowiedzi na pytanie o prezenty Polacy najczęściej wskazywali zabawki i gry (23%), a w drugiej kolejności na kosmetyki (20%). Te dwa rodzaje podarunków najczęściej wybierają także kraje bałtyckie takie jak Litwa i Estonia. W ścisłej piątce najbardziej popularnych pomysłów znalazła się też odzież, którą wskazało 14% respondentów. Dane potwierdzają, że lubimy też dobrą literaturę i smakołyki. 10% zapytanych osób na idealny choinkowy prezent wytypowało książkę a niewiele mniej, bo 9%, zdecydowało się na słodycze.
Coraz chętniej decydujemy się na zakupy przez internet. Choć najbardziej popularne są wciąż wypady do tradycyjnych sklepów stacjonarnych, w których można wszystko zobaczyć na własne oczy, a nierzadko także przetestować, to zakupy internetowe cieszą się coraz większą popularnością. Wyniki barometru pokazują, że decyduje się na nie ponad 27% respondentów, co stanowi wynik wyższy o dwa punkty procentowe od średniej dla wszystkich krajów europejskich i Wspólnoty Narodów.
Wyniki Świątecznego Barometru pokazują, że Święta są bardzo ważne dla naszych Klientów, a wydatki związane z ich celebrowaniem stanowią główną pozycję budżetu domowego w ostatnich miesiącach roku. Cieszy nas to, że Klienci deklarują chęć korzystania z naszych pożyczek właśnie w tym okresie. Dlatego dokładamy wszelkich starań, by wyjść naprzeciw ich potrzebom i w odpowiedzialny sposób pomóc w przygotowaniu się do przeżywania tych wyjątkowych Świąt – mówi Krzysztof Przybysz, Country Coordinator Ferratum Bank.