Magia wręczania prezentów: dlaczego dawanie prezentów innym zwiększa nasze szczęście 

Magia wręczania prezentów: dlaczego dawanie prezentów innym zwiększa nasze szczęście 


„Pamiętajmy, że najszczęśliwsi są nie ci, którzy dostają więcej, ale ci, którzy dają więcej”.
– H. Jackson Brown, Jr.

Bez względu na to, czy kupujemy mały prezent czy stawiamy kolejkę przyjaciołom, słowo „dziękuje”, szczodrość i wdzięczność  wywołują w nas szczęście i wzmacniają nasze relacje. To dlatego, że my – ludzie – jesteśmy istotami społecznymi.

Ponieważ okres wręczania prezentów trwa w najlepsze, by poczuć ducha świąt wystarczy pomyśleć o uczuciach, których doznajemy, gdy kupujemy prezent dla ukochanej osoby, przyjaciela lub znajomego.

Magia wręczania 

W artykule zatytułowanym Psychologia wręczania prezentów i szczęścia wyjaśniono, jak naukowcy dowiedli, że wręczanie prezentów daje obdarowującemu tyle samo satysfakcji co obdarowywanemu – jest tak dlatego że pozwala to poczuć osobie wręczającej „pozytywne postrzeganie samego siebie, poczuć się hojnym i docenianym”.

Innymi słowy kupowanie prezentów dla innych może zwiększyć poczucie przywiązania i szczęścia.

Czemu czujemy się z tym tak dobrze 

„Sposób wręczania wart jest więcej niż sam podarunek”.
― Pierre Corneille

Dlaczego wydawanie pieniędzy na innych sprawia, że czujemy się tak dobrze? Jak wyjaśniono w artykule zatytułowanym Wydawanie pieniędzy – szerzenie szczęścia opublikowanym na stronie Positive Psychology Program, wydawanie pieniędzy na innych jest przyjemne, ponieważ nasz mózg posiada ośrodek nagrody – oksytocynę – który odpowiada za nasze interakcje z innymi. Gdy wydajemy pieniądze, by uszczęśliwić naszych przyjaciół i rodzinę, nasz mózg nas nagradza, co wprawia nas w dobry nastrój.

Co kupić

„Gdy wręczamy prezenty w święta musimy pamiętać, że dzielenie się naszym czasem i sobą nawzajem jest ważną częścią obdarowywania innych”.
– Gordon B. Hinckley

Badania wykazały, że prezenty, których podstawą jest doświadczenie, a nie wartość materialna mają większe znaczenie i mogą wywołać w nas poczucie przynależności.

Badanie przeprowadzone przez Cindy Chan z Uniwersytetu w Toronto Scarborough z Wydziału Zarządzania i z Rotman School of Management wykazało, że przeżycia będące prezentem mogą skuteczniej poprawić relacje niż prezenty materialne. Zdaniem Chan „prezent będący doświadczeniem wywołuje silną emocjonalną reakcję, gdy osoba obdarowywana go przeżywa – czy to strach i zachwyt podczas safari, czy ekscytacja na koncercie rockowym czy spokój w spa – i jest silniej nacechowany emocjonalnie niż prezent materialny”.

 

Doświadczeniem może być wszystko: bilet na mecz piłki nożnej, karta członkowska w lokalnej galerii sztuki, rezerwacja stolika w restauracji czy podróż balonem. Wybór jest nieograniczony.

Spraw, by prezent miał wymiar osobisty

Kolejnym ważnym czynnikiem jest zadbanie o to, by prezent miał charakter osobisty. Na przykład jeżeli osoba obdarowywana lubi malować, można kupić jej voucher na zajęcia artystyczne, a jeżeli lubi jogę, może warto wykupić zajęcia w lokalnym studio jogi.

Chcesz sprawić, by prezent zrobił jeszcze lepsze wrażenie? Weź pod uwagę siebie i swój czas. Na przykład zamiast wręczyć bilety do kina, wybierz film, który spodoba się tobie i osobie, którą chcesz zabrać i zobaczcie go razem. Zarezerwuj stolik w restauracji dla waszej dwójki. Idźcie razem na koncert. Zobaczcie razem mecz.

„Najwspanialszym prezentem, który możemy komuś dać jest nasz czas. Gdy dajemy komuś swój czas, przekazujemy też część naszego życia, której nigdy nie odzyskamy”.
– autor nieznany.

Niech żyją święta i magia dawania prezentów!

Yes