Świąteczne wydatki w Polsce i na świecie - wyniki Barometru Ferratum 2017

Blisko połowa Polaków w tym roku nie będzie zwiększać budżetu na wydatki świąteczne. Więcej niż w ubiegłym roku wyda tylko co piąty obywatel naszego kraju. Jak się okazuje, Polacy w swoich planach nie są odosobnieni, taka sama tendencja obserwowana jest również w innych krajach – wynika to z naszego Christmas Barometer 2017, największego globalnego raportu Grupy Ferratum, przeprowadzonego w 20 państwach na całym świecie. W tegorocznej edycji badania o swoich wydatkach w okresie świątecznym oraz sposobach ich finansowania wzięło udział aż 21 tysięcy osób.
 
Zbliżają się Święta, a wraz z nimi gorączka przygotowań i nieuniknionych wydatków. Z tej okazj po raz czwarty już z rzędu postanowiliśmy przyjrzeć się finansowym planom naszych klientów
w tym szczególnym okresie. Wyniki prezentujemy w formie raportu. W anonimowej ankiecie wzięło udział aż 21 tysięcy osób z Polski i zagranicy w wieku 16-61. Badani pytani byli m.in. o to, jakie świąteczne wydatki planują, ile zamierzają przeznaczyć na nie pieniędzy i jakie formy zakupów oraz ich finansowania preferują. Jakie są różnice między poszczególnymi krajami? W której części świata wydaje się najwięcej? Na te i inne pytania odpowie poniższe zestawienie.

Ile pieniędzy wydajemy na ŚwŚwiąteczne wydatki w Polsce i na świecie - wyniki Barometru Ferratum 2017ięta?

Zdecydowana większość osób na świecie – bo aż 70% – podkreśla, że w Święta najważniejszy jest czas spędzony z rodziną. I choć wydawać by się mogło, że podarunki nie są aż takie istotne – ponieważ wskazało na nie zaledwie 3% z nas – to jednak wciąż stanowią znaczną część naszych wydatków w tym okresie.
Na świąteczne sprawunki Polacy planują wydać w tym roku średnio aż 21% swoich dochodów. To blisko 5 punktów procentowych mniej niż w ubiegłym roku, ale jednocześnie wciąż blisko 4 punktów procentowych więcej niż wynosi aktualna średnia europejska (17,5%). Największą część budżetu domowego na świąteczne wydatki zamierzają przeznaczyć mieszkańcy Meksyku (34,6%), Rumunii (31,9%), Hiszpanii (29,6%) i Brazylii (28,2%). Najmniejszą – mieszkańcy Chorwacji (14,4%), Norwegii (13,4%), Finlandii, Holandii, Danii (ok. 12%) oraz – co jest niewątpliwie największym zaskoczeniem – Niemcy. Choć w zeszłym roku nasi sąsiedzi z wynikiem ponad 30% plasowali się na samym szczycie zestawienia, obecnie zamierzają obniżyć koszty do blisko 12%, zajmując tym samym dopiero trzecie miejsce od końca.

Święta nie zrujnują naszych finansów

Źródła finansowania wydatków świątecznych wypadły w raporcie bardzo optymistycznie. Blisko 58% ankietowanych, czyli większość, planuje pokryć koszty z własnych oszczędności. Częściowo z pożyczki w Ferratum zamierza skorzystać 19% ankietowanych, z karty kredytowej – 14,4%, a z kredytu gotówkowego w banku – 5,5%. Pożyczką w innej instytucji zainteresowanych jest 3,4% badanych.
Z równie optymistycznymi wynikami spotkało się pytanie o płynność finansową. Zaledwie niespełna 6% badanych deklaruje powrót do równowagi finansowej po wydatkach świątecznych w okresie dłuższym niż pół roku. Co czwartej osobie wystarczy na to mniej niż 3 miesiące.

W Polsce kosmetyki i alkohol, na świecie garderoba

Na jakiego typu prezenty wydajemy najwięcej? Okazuje się, że Polacy najchętniej kupują pod choinkę kosmetyki (18%), alkohol (16%) oraz odzież (15%), która na świecie jest zdecydowanie numerem jeden. Na garderobę wskazało w pierwszej kolejności 17% osób z zagranicy. Najwięcej ubrań pod choinką znajdą mieszkańcy krajów takich jak: Bułgaria, Brazylia, Kanada, Czechy, Dania, Hiszpania, Meksyk, Holandia, Norwegia, Nowa Zelandia i Rumunia. Za granicą wciąż popularne są także gry i zabawki, które wymieniło blisko 14% ankietowanych oraz słodycze preferowane przez 12%.

Tradycja czy nowoczesność?

Podobnie jak w ubiegłym roku, świąteczne zakupy online zrobi średnio co 4 badana osoba. W Polsce będzie to 23% osób. W czołówce znajdują się Niemcy (ok. 45%), Brytyjczycy (blisko 39%) i Holendrzy (prawie 33%). Zakupy tradycyjne są zaś domeną Chorwatów, Łotyszów i Meksykańczyków.
 
Wyniki badania pokazują także, że rośnie popularność bankowości mobilnej. W Polsce z dobrodziejstw tej usługi w okresie świątecznym zamierza skorzystać ponad 60% respondentów – najwięcej, bo ponad 80%, w Australii, Nowej Zelandii, Holandii, Szwecji, Norwegii i Kanadzie. Najbardziej konserwatywne
w tej kwestii okazały się zaś Dania i Meksyk, gdzie po telefony sięgnie 44% osób.

Świąteczne podróże

W tym roku najwięcej na podróże zamierzają przeznaczyć Brazylijczycy (cel ten pochłonie aż 30% ich wszystkich wydatków świątecznych), ale równie wysoko plasują się także Rumuni (28%)
i Nowozelandczycy (prawie 28%). Polacy, z wynikiem 15,3%, znajdują się po środku zestawienia. Z kolei najmniej na wyjazdy przeznaczą Niemcy (12%) i Holendrzy (prawie 9%). Co ciekawe, dosyć popularną formą noclegu w ramach podróży świątecznych okazuje się być AirBnB – zwłaszcza w Rumunii
i Niemczech, gdzie z usługi tej zamierza skorzystać kolejno 40,4% i 35,1% wyjeżdżających. Najmniej zainteresowani są tą opcją Polacy – wskazało na nią jedynie 4,4% naszych rodaków.
 
Podczas podróży chętnie korzystamy z kart płatniczych. Ich użycie deklaruje w tym przypadku ponad 50% osób biorących udział w badaniu – najwięcej, bo aż prawie 70%, w Norwegii i Szwecji. Polacy nie są aż tak skłonni do wyboru tej formy płatności – chęć skorzystania z karty zapowiada niewiele ponad 42% osób w naszym kraju, co plasuje nas na czwartym miejscu od końca. Najbardziej niechętnym temu rozwiązaniu są natomiast Meksykanie (33,3%).
 
A Ty ile przeznaczysz na tegoroczne Święta? Martwisz się o tegoroczny budżet? A może chciałabyś przeznaczyć na prezenty więcej, niż możesz z bieżących oszczędności? Być może nasza pożyczka online będzie idealnym rozwiązaniem! Po kilku minutach od wypełnienia wniosku dowiesz się ile możemy CI zaproponować i jak bardzo możesz poszaleć na świątecznym shoppingu
Yes